Natuurlijke Geneeskunde

Pure honing

Honing behoort tot de gunsten van deze wereld waarmee ALLAH ons heeft begunstigd, behalve dat het lekker is en op een onvoorstelbare manier wordt geproduceerd door de bijen met de wil van ALLAH, behoort het ook tot de beste medicijnen die de mens ooit heeft gekend.

Het wordt helaas in onze tijd niet veel gebruikt, en velen denken zelfs bij honing alleen maar aan een zoet beleg, dit in tegenstelling tot onze voorouders die zeer goed op de hoogte waren over de geneeskundige werking van honing op het gehele lichaam.

In dit bescheiden artikel willen wij onze broeders en zusters op de hoogte brengen en motiveren om weer meer van dit vloeibare goud te gebruiken en er met de wil van ALLAH profijt en genezing van te hebben, want weet dat alles wat genoemd wordt door ALLAH of onze Profeet zijnde als een genezing voor de mens dit niet voor niets is.

Allah de Verhevene zegt in Surah Al-Nahl vers 68-69:

Interpretatie:

“En uw Heer openbaarde aan de bij, (zeggende): “Maakt huizen in de heuvels en in de bomen en in hetgeen men bouwt.”

“Eet dan van alle soorten vruchten en volgt onderdanig de wegen van uw Heer.” Er komt uit hun buik een vloeistof (honing) van verschillende tinten voort waarin genezing is voor de mens. Voorzeker, daarin is een teken voor een volk dat nadenkt”.

Ibn Kathir(moge ALLAH hem genadig zijn) zegt over deze vers:

“Waarin genezing is voor de mens”, oftewel in honing zit genezing voor de mens voor de ziektes waar hij aan lijdt.
En sommige die gesproken hebben over de profetische geneeskunde hebben gezegd:

Wanneer HIJ had gezegd waarin De Genezing(Al-Shifa met Alif en Laam) is voor de mens, dan was het een genezing voor elke kwaal, maar HIJ heeft gezegd ‘waarin genezing(Shifaa zonder Alif en Laam) is voor de mens”, oftewel het is goed voor een ieder die een koude kwaal heeft, want honing is heet, en de zaken worden behandeld met hun tegengestelde.
(Tafseer ibn Kathir 4/582)

Op gezag van Ibn Abbas(moge ALLAH tevreden met hem zijn) die zei:

De Boodschapper van ALLAH(vrede zij met hem) zei:
Genezing is in drie(zaken): Het drinken van honing, en de snee van degene die hijamah uitvoert, en het branden(Al-Kay) met vuur, en ik verbied mijn gemeenschap voor Al-Kay(branden).
(Imam Ahmed in zijn Musnad 1/245, Bukhari Kitaab Al-Tibb 3/568, Muslim Kitaab Al-Salaam 71/2205)

Op gezag van Jaabir(moge ALLAH tevreden met hem zijn) die zei:
De Boodschapper van ALLAH zei:
Als er in iets goeds zit in jullie medische behandelingen, dan zit het in de snee van degene die hijamah uitvoert, of het drinken van honing, of in de hitte van het vuur wat overeenkomt met de ziekte, maar ik hou er niet van om branden(Al-Kay) toe te passen.
(Ahmed in zijn musnad 3/343, Bukhari in Kitaab Al-Tibb 3/5673,5684 en Muslim Kitaab Al-Salaam 71/2205)

Op gezag van Uqbah ibn ‘Aamir(moge ALLAH tevreden met hem zijn) die zei:
De Boodschapper van ALLAH (vrede zij met hem) zei:
Drie zaken waarin genezing zit, een snee van degene die hijamah uitvoert, of het drinken van honing, of Al-Kiyat(branden) dat een kwaal raakt, en ik heb een afkeer voor Al-Kay en hou er niet van.
(Ahmed in zijn Musnad 3-335/345)

Al-Manaawi zegt over bovenstaande overlevering:
“Drie zaken waarin genezing zit, een snee van degene die hijamah uitvoert, of het drinken van honing, of Al-Kiyat(branden) dat een kwaal raakt”, oftewel die het aanraakt en het(de kwaal) laat verdwijnen, “en ik heb een afkeer voor Al-Kay en hou er niet van”, oftewel men gebruikt het niet(branden) alleen bij noodzaak(als laatste redmiddel).
(Faidh Al-Qadeer 3/298)

Op gezag van Ab Sa’eed Al-Khudri(moge ALLAH tevreden met hem zijn) die zei:
Een man kwam bij de Profeet (vrede zij met hem) en zei:
De buik van mijn broer klaagt(vanwege een kwaal), waarop de Profeet(vrede zij met hem) zei:
Geef hem honing, waarop hij weg ging en later weer terugkwam voor de 2de keer en de profeet zei geef hem honing, en bij de 3de zei hij weer geef hem honing, en daarna kwam hij weer en zei ik heb het gedaan, waarop de profeet zei ALLAH heeft de waarheid gesproken en de buik van jou broer heeft gelogen, geef hem honing, waarna hij hem honing gaf en genas.
(Bukhari nr 5360, Muslim nr 2217)

Al-‘Ayni zei over bovenstaande overlevering:
Zijn uitspraak: De buik van jouw broer heeft gelogen, is een verwijzing van leugens naar de buik en dit is figuurlijk(bedoeld), omdat liegen enkel door te praten kan, en hij heeft de buik van zijn broer bestempeld met liegen omdat de honing geen effect op hem heeft gehad en ALLAH de Verhevene heeft gezegd:

Interpretatie:

“Waarin een genezing is voor de mens”
(Surah Al-Nahl vers 69)

En de arabieren zeggen, men gebruikt(het woord) liegen als betekenis van een fout of mislukking, want men zegt mijn gehoor liegt, oftewel het is mislukt en het heeft niet begrepen wat het heeft gehoord, en dus heeft zijn buik gelogen omdat het niet gelukt is de genezing te behalen en vandaar zijn uitspraak “geef hem honing” en na de 4de keer dat hij het gegeven heeft is hij genezen.
(Umdat Al-Qaari 21/234)

Ibn Qayyim(moge ALLAH hem genadig zijn) zei:

Met betrekking tot de Profeet(vrede zij met hem) zijn leiding omtrent drinken, dan is het de meest perfecte leiding voor het behouden van een goede gezondheid. Hij was gewend honing te drinken gemixt met koud water. Dit is heel gezond en niemand kan begrijpen hoe gezond dit is behalve de meest prominente doktoren. Want het drinken van honing op een lege maag lost slijm op, reinigt de maag, en vermindert haar taaiheid, en spoelt de afvalstoffen weg en verwarmt het(de maag) een beetje op en opent de in-en uitgang(van de maag). Het heeft een soortgelijk effect op de lever, de nieren en de urinebuis.

Het is het meest nuttig voor de maag dan elk ander zoetige substantie die het binnengaat. Maar het kan bijwerkingen veroorzaken voor mensen die lijden aan geelzucht omdat het heet is en geelzucht is ook heet, en dus kan het het verergeren, om dit te vermijden dient men er azijn bij te voegen, dan zal de honing er nuttig voor worden en het drinken ervan zal meer nut hebben dan veel of de meeste van de dranken die gemaakt zijn van suiker, vooral voor zij die niet gewend zijn om dit soort dranken te drinken, want mochten ze het drinken dat zal het hen niet even goed bevallen als dat honing hen bevalt, of er zelfs maar in de buurt van komen.

En wat betreft het drinken(van honing) wanneer het wordt verzameld en goed is klaar gemaakt, dan is het 1 van de meest nuttige zaken voor het lichaam, en 1 van de beste manieren om de gezondheid te onderhouden, het is zeer verfrissend en geeft energie, en het is goed voor de lever en het hart. Als het goed klaargemaakt wordt dan voedt het, en het zorgt ervoor dat het voedsel alle delen van het lichaam bereikt in de meest effectieve manier.
(Zaad Al-Ma’aad 4/224,225)

En Ibn Qayyim zei ook:

Honing bevat geweldige voordelen, het reinigt onreinheden van de aders en de maag enz, of het nou gegeten wordt of aangebracht wordt op de huid. Het is goed voor de ouderen, zij die last hebben van slijm en zij die een koude en natte aard hebben. Het is voedend, helpt de spijsvertering, geeft energie, maakt onsmakelijke medicijnen smakelijk(als je het erbij voegt), is goed voor de lever en de borst, versnelt de afdrijving van urine en helpt tegen hoesten wat is veroorzaakt door slijm.

Wanneer het warm gedronken wordt gemixt met rozenwater is het nuttig voor iemand die gebeten is door een schorpioen of iemand die opium binnen heeft gehad.Wanneer het gedronken wordt en gemixt wordt met water dan is het goed voor iemand die gebeten is door een hond met hondsdolheid of iemand die vergiftigde paddenstoelen heeft gegeten.

Wanneer vers vlees erin wordt geplaatst, dan blijft het vers voor 3 maanden, alsook komkommers, pompoenen en aubergines. Veel fruit kan erin bewaard worden voor 6 maanden. Het kan ook een dood lichaam behouden.

Wanneer het lichaam van iemand die geraakt is met luizen wordt ingesmeerd dan zal het de luizen en hun eieren doden. Het maakt het haar lang, mooi en glad. Wanneer het op de ogen als kohl wordt gebruikt dan verbetert het het zicht. Wanneer de tanden ermee gepoetst worden dan maakt het ze wit en laat ze glanzen en houdt het tandvlees gezond. Het opent de aderen(voor het bloed) en bevordert de menstruatie. Als het op een lege maag wordt ingenomen dat haalt het het slijm weg en reinigt de maag, door afvalstoffen te verwijderen en de juiste temperatuur de herstellen. En dit doet het ook met de lever, de nieren en de urinebuis.

Naast dat het dit allemaal tot nut is, heeft het geen bijwerkingen en kan het slechts minimaal schaden. Het kan bijwerkingen hebben voor iemand die aan geelzucht lijdt, maar dit kan vermeden worden door er azijn bij te voegen of iets dergelijks, en dan zal het zeer nuttig voor hem worden.
Het is een soort voeding, een soort medicijn, een soort drank, een soort zoetigheid, een soort van room.Er is niks dat voor ons is gemaakt met een soortgelijk doel dat beter is dan dit, of er zelfs maar in de buurt komt.
De mensen van vroeger vertrouwden erop, en in de meeste boeken van vroeger is er nooit gesproken over suiker(omdat ze honing gebruikten) en het was onbekend voor hen, want het(suiker) is iets wat heel nieuw is. De Profeet(vrede zij met hem) was gewend het te drinken gemixt met water op een lege maag, en dit is het geheim van het onderhouden van een goede gezondheid dat niemand kan begrijpen behalve iemand die intelligent is en is gezegend(met deze kennis).
(Zaad Al-Ma’aad, 4/33,34

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.